Wegetarianizm – dieta czy styl życia?

11 stycznia obchodzimy Światowy Dzień Wegetarian

W Polsce jest coraz więcej osób deklarujących wyeliminowanie mięsa z menu – nie tylko z powodów ideologicznych, ale głównie zdrowotnych. Wielu ludzi twierdzi, że wegetarianizm to nie jest dieta, lecz styl życia. Liczba wegetarian z roku na rok jest coraz większa. Według niektórych[1] danych jest ich w polskiej populacji ok 8%. Dodatkowo wzrasta liczba osób, które coraz częściej eksperymentują i włączają do swojej diety dania roślinne eliminując jednocześnie potrawy mięsne.

Jest to bardzo pożądany trend, gdyż PRZEJŚCIE NA WEGETARIANIZM POMAGA ZREDUKOWAĆ RYZYKO ROZWOJU WIELU SCHORZEŃ, W TYM NOWOTWORÓW I CHORÓB UKŁADU KRĄŻENIA. SPRZYJA RÓWNIEŻ UTRACIE ZBĘDNYCH KILOGRAMÓW, PRZYSPIESZA METABOLIZM ORAZ DODAJE ENERGII.

Czy wiecie, że spożywanie mięsa przyczynia się do globalnego problemu otyłości?

Naukowcy z Australii uważają, że nadmierne spożycie mięsa przyczynia się do rozwoju otyłości w takim samym stopniu jak cukier. Wyniki tego badania ukazały się na łamach dwóch odrębnych czasopism: „Journal of Nutrition & Food Sciences” i „BMC Nutrition” [2]. Eksperci zbadali związek pomiędzy otyłością a konsumpcją mięsa w ok 170 krajach świata. Przeprowadzili bardzo rozległą analizę we wszystkich tych krajach i doszli do wniosku, że spożycie cukru może odpowiadać za rozwój otyłości w około 50 %, a za pozostałe 50 % odpowiada nadmierne spożycie mięsa.

Jakie wnioski płyną z tej analizy:

  1. Od dawna wiadomy jest fakt, jak bardzo istotne jest przestrzeganie społeczeństwa przed nadmiernym spożyciem cukru oraz niektórych tłuszczów.
  2. Białko pochodzenia zwierzęcego należy uznać za równie istotny czynnik rozwoju otyłości u ludzi.
  3. Węglowodany i tłuszcze w diecie współczesnego człowieka dostarczają wystarczającej ilości energii, aby pokryć jego dzienne zapotrzebowanie. Z uwagi na fakt, że białko zwierzęce jest trawione dłużej niż tłuszcze i węglowodany, energia, jaką z niego otrzymujemy, stanowi nadwyżkę à której organizm nie potrzebuje, więc przekształca ją w tłuszcz i magazynuje w postaci tkanki tłuszczowej.
  4. W dzisiejszych czasach, w celu ograniczenia problemu otyłości, należy zwrócić uwagę na udział cukru, ale też weryfikację i wdrożenie oficjalnych wytycznych zalecających ograniczenie spożycia białka zwierzęcego w populacji.

Pogląd dotyczący niekorzystnego wpływu nadmiaru białka na metabolizm oraz stymulowania rozwoju otyłości pojawiał się już kilka lat temu. Jednak jego autorzy przypuszczali zazwyczaj, że to przez wysoką zawartość tłuszczu w mięsie. Tymczasem cytowane badanie przedstawia coś przeciwnego a to obecne w mięsie białko w sposób bezpośredni przyczynia się do powstania otyłości.

Ważne, aby dieta była PRAWIDŁOWO ZBILANSOWANA, nie może w niej zabraknąć żadnego mikro- i makroskładnika. Doskonałą alternatywą dla mięsa jest białko zawarte w roślinach strączkowych, komosie ryżowej, amarantusie czy tofu. Wegetarianie doskonale o tym wiedzą, stale uzupełniając swoje menu o dania na bazie tych produktów.

Produkty marki Livity są wegetariańskie (większość z nich jest wegańska) i doskonale sprawdzą się w codziennym jadłospisie zarówno dla tych osób które, spożywają jak i unikają mięsa. Zawierają wartościowe, naturalne składniki, są źródłem białka, błonnika i witamin. Stają się odpowiedzią na potrzeby nawet najbardziej wymagających konsumentów poszukujących na sklepowej półce unikalnych, zdrowych i nieprzetworzonych posiłków.

[1] http://www.portalspozywczy.pl/owoce-warzywa/wiadomosci/11-stycznia-obchodzimy-swiatowy-dzien-wegetarian,153758.html

[2] Wenpeng You, Maciej Henneberg, Meat consumption providing a surplus energy in modern diet contributes to obesity prevalence: an ecological analysis, BMC Nutrition, 2016

Przygotowała dietetyk kliniczny Aneta Korzeniecka

Wróć do poprzedniej strony